Occam borotvája
"Pluralitas non est
ponenda sine neccesitate" vagy " a többletet
nem kell bevezetni szükségtelenül". Ezek az
angol filozófus és ferencesrendi szerzetes William
Ockham (1285-1349) szavai. Mint a legtöbb ferencesrendi, úgy
William is minimalista életet élt, a szegénységet
tekintve ideálisnak, akárcsak Szent Ferenc, harcban
állva a pápával ebben a kérdésben.
XXII. János kiátkozta. Ő válaszként
egy értekezésbenn bemutatta, hogy János pápa
eretnek.
Amit Occam borotvájaként
ismernek, az egy alapelv a középkori filozófiában,
és nem Williamtől származik, de mivel gyakran
alkalmazta, összeforrt nevével. Nem hiszem, hogy
tetszene neki, amit egyesek a nevében tesznek manapság.
Például ateisták gyakran használják
Occam borotváját, annak igazolására,
hogy Isten nem létezik, mivel egy szükségtelen
hipotézis. Minden megmagyarázható egy Isteni
Létező feltevése nélkül.
A szükségtelen
többlet elvének alkalmazása megjelenik a pszí
középkori
megfelője körüli vitában. Például
Peter Abelard Vélemény a szentenciákról
második kötetében azon elmélkedik, hogy
vajon “Egy magasabbrendű angyal kevesebb módon
ismeri meg a dolgokat, mint egy alacsonyabbrendű”. Szerinte
a válasz igen, ha arra alapozunk, hogy “többletet
nem kell bevezetni szükségtelenül.
Arisztotelészt is idézi: “minél
tökéletesebb a természet, annál
kevesebb dolog által kell hogy működjön”.
Ezt az érvet használják ateisták az
Isteni Teremtő elvetésére a természetes
evolúcióval szemben: ha a Tökéles Isten
teremtené a világot, akkor a világ és
a részei egyszerűbbek lennének. William nem értene
egyet.
Viszont amellett érvelt,
hogy a természeti teológia képtelenség.
A természeti teológia csak az értelmet
használja Isten megértésére, a
kinyilatkoztatott teológiával szemben, ami az
írások megértésén alapul.
Occam szerint Isten gondolatát nem alapozza meg sem
tapasztalat sem érvelés egyértelműen. Amit
tudunk róla, azt a kinyilatkoztatás által
tudjuk. A teológia alapja tehát a hit. Mások
arra használnák a borotvát, hogy eltüntessék
a teljes spirituális világot, Ockham tartózkodott
az alapelv használatától hitbeli
kérdésekben. Ha így tett volna, akár
szociniánus is lehetett volna, mint John Toland
(Christianity not Mysterious, 1696), aki a Szentháromságot
Szent Egységre csökkentette, Jézus kettős
természetét, pedig egységesre.
William egyfajta
minimalista filozófiát vallott, a nominalizmust a
realizmussal szemben. Eszerint az univerzáliák
nem léteznek az elmén kívül,
hanem csak elnevezések egyedek csoportjainak, illetve
egyedek tulajdonságainak leírására. A
realisták szerint, nemcsak egyedi objektumok vannak, és
ezekről a fogalmak, hanem univerzáliák,
általánosságok is. Ockham szerint ez túl
nagy többlet, nem kellenek semmi megmagyarázásához.
Mindkettő számára létezik Szokratész,
mint egyén és Szokratész fogalma. A
realistának még léteznek olyan valós
dolgok, mint Szokratész ember mivolta, Szokratész
állati mivolta, stb. Bármely sajátság,
mellyel Szokratész felruházható bír
egy saját valósággal, egy univerzáliával
vagy eidos-szal, ideával, ahogy Platón nevezte.
William szkeptikusnak tekinthető a többlet eme birodalmával
szemben. Nem kellenek a logikához, az episztemiológiához
vagy a metafizikához, miért kellene akkor
feltételezni? Platónnak igaza lehet az ideákkal
kapcsolatban, létezhet egy világ, amely
örökkévalón, változtathatalanul
tartalmazza a modelleket az egyedi dolgok számára.
De nincs rá szükség, hogy megmagyarázzuk
a dolgokat, illetve a róluk alkotott fogalmainkat.
Vitatható, amikor
George
Berkeley atya arra
használata Occam borotváját, hogy kiiktassa
az anyagi létezőt, mint fölös többletet.
Berkeley szerint csak az elmére és ideáira
van szükség a dolgok megmagyarázására.
Kissé szelektív alkalmazása a borotvának.
Neki ugyanis szüksége volt Istenre, az Elmére,
hogy legyen valaki, aki hallja a kidőlő fát, amikor senki
nincs ott. Szubjektív idealisták, használhatják
Isten kiiktatására. Miden érthető pusztán
az elme és a gondolatai által. Persze ez
szolipszizmust
eredményez végül, azt az elméletet,
hogy csak én és a gondolataim léteznek.
Materialisták viszont felhasználhatják az
elme kiiktatására. Nincs szükség az
elme többletére.
Occam borotváját
nevezik a takarékosság alapelvének
is. Manapság úgy értelmezik, hogy “az
egyszerűbb magyarázat a jobb” vagy “ne
szaporítsuk a hipotéziseket feleslegesen”.
Occam elvét gyakran használják az ontológián
kívül is, például tudományfilozófusok,
annak eldöntésére, hogy miként
válasszanak egyforma magyarázó erejű
elméletek közül. Ha meg akarunk magyarázni
valamit, ne tételezzünk fel többet a
szükségesnél. Von
Dänikennek igaza lehet: talán tényleg
földönkívüliek tanították az
ókori embereket, de nincs rájuk szükség,
hogy megmagyarázzuk az ókoriak tetteit. Miért
kellene szükségtelen többletet feltételezni?
Ne tégy több feltevést, mint ami szükséges.
Feltételezhetjük az étert, mint a távolhatás
magyarázatát, de nincs rá szükség,
hogy megértsük. Akkor minek az éteri éter?
Oliver W. Holmes és
Jerome Frank is -lényegében- Occam borotváját
használta, amikor igazolta, hogy nem létezik olyan,
hogy “a Törvény”. Csak bírói
döntések vannak, egyedi ítéletek, és
ezek összege a törvény. Eme derék
jogászok ráadásul mindezt jogi realizmusnak
nevezték jogi nominalizmus helyett. Csak hogy egyszerű
legyen.
Mivel Occam borotváját
nevezik az egyszerűség elvének is, egyes
kreacionisták szerint ez a kreacionizmust támogatja
az evolúcióval szemben. Hiszen ha Isten megteremt
mindent egyszerűbb, mint az evolúció bonyolult
működése. Csakhogy Occam borotvája semmit nem
mond egy elmélet egyszerűségéről. Ha így
lenne, akkor csak életlen borotva lenne a homályos
népeknek.
Vannak akik Occam
borotváját használják a
költségvetési
megszorítások igazolására,
hiszen “amit kevesebbel is meg lehet csinálni, azt
miért tennénk többel”. Ez magára
Occam borotvájára használja az elvet,
kihagyván a “feltevés” szót.
Ráadásul a kevesebb nem alacsonyabb. Occam kevesebb
feltételezésre, nem kevesebb pénzre gondolt.
Az eredeti elv annak a
hitnek a kapcsán merült fel, hogy az egyszerűség
maga a tökélesség. Ez egy metafizikai
elfogultság, melyen a középkorral és az
ókori görögökkel osztozunk. Számunkra
a legtöbb vita nem az elvvel kapcsolatos, hanem azzal mi
számít szükségesnek. Egy materalista
szerint a dualizmus felesleges többlet. Egy dualistának
egy test és egy elme feltételezése
szükséges. Egy ateistának Isten és a
természetfeletti világ feltételezése
felesleges. Egy istenhívőnek Isten szükséges.
És van még sok ilyen. Danikennek talán a
tények szükségessé teszik az idegenek
létének feltevését. Másoknak
ez felesleges többlet. Vagyis Occam borotvája csak
annyit tesz, hogy egy ateistának nem kell Isten feltevése,
egy hívőnek igen. Ha így van az elv nem valami
használható. Ha viszont azt jelenti, hogy egy
valószínű és egy valószínűtlen
magyarázat közül a valószínűt kell
választani egy racionálisan gondolkodónak,
akkor az elv nyilvánvaló, tehát
szükségtelen. Ha ez valóban egy minimalista
elv, akkor azt jelenti, hogy a redukcionizmust nem lehet túlzásba
vinni. Akkor viszont a takarékosság elvét
inkább Occam Láncfűrészének kellene
nevezni, mert legjobb használatának leginkább
az ontológia rövidre nyírása tűnik.
further reading
Hyman, Arthur and James J. Walsh, Philosophy in the Middle
Ages 2nd ed. (Indianapolis: Hackett Publishing Co., 1973).
W.M. Thorburn, "The Myth of Occam's Razor," Mind
27:345-353 (1918).